Το μη-κερδοσκοπικό εργαστήρι επιχειρηματικού πολιτισμού Mataroa, διοργανώνει για πρώτη φορά στην πόλη της Καλαμάτας το OpenTourism Kalamata, το Σάββατο, 14 Δεκεμβρίου, 17:00-20:00, στο ξενοδοχείο Elite City Resort.

Με αφορμή την εκδήλωση αυτή μιλήσαμε με τη Δρ. Γεωργία Ζούνη, Διδάσκουσα στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα ΜΒΑ Τουρισμού του Πανεπιστημίου Πειραιώς και μία από τους ιδρυτές του OpenTourism.

Τι σας ώθησε να αποτελέσετε και εσείς μέλος της ιδρυτικής ομάδας του OpenTourism; Ποιο είναι το όραμά σας;

Το OpenTourism ξεκίνησε αυθόρμητα μετά από συζητήσεις μιας μικρής ομάδας τριών ατόμων: του Θέμη Παπαδημόπουλου που ήταν και στην ομάδα που έφερε το Opencoffee στην Ελλάδα, του Καλαματιανού Σωτήρη Βαρελά, υποψήφιου διδάκτορα στον Τουρισμό, και εμένα που αγαπώ και έχω τη χαρά να διδάσκω τον Τουρισμό. Γρήγορα όμως, αγκαλιάστηκε από πολλούς ανθρώπους που είναι πλέον μέλη της ομάδας σε όλη την Ελλάδα. Τόσο οι συμμετέχοντες όσο κι οι ομιλητές του OpenTourism (από Υπουργούς έως ξένους) διαφέρουν, αλλά έχουν τουλάχιστον ένα κοινό: όλοι αγαπούν την Ελλάδα και τον τουρισμό μας και εργάζονται με όραμα για αυτόν, από επαγγελματίες έως απλές πρωτοβουλίες.

Η ιδέα ήταν απλή: όλοι οι άνθρωποι που αγαπάμε και ασχολούμαστε με τον ελληνικό τουρισμό -ο καθένας από το πόστο του- να γνωριστούμε μεταξύ μας, να ενημερωνόμαστε για νέες τάσεις και εξελίξεις στο χώρο αλλά και να προκύπτουν συνέργειες για έναν ποιοτικό ελληνικό τουρισμό. Το OpenTourism φιλοδοξεί να αποτελέσει σημείο αναφοράς και ανοιχτού διαλόγου για τον ελληνικό τουρισμό. Εκτός από την ανταλλαγή των απόψεων και επιχειρηματικών ιδεών, ένας από τους στόχους είναι η αλλαγή της νοοτροπίας αντιμετώπισης του τουρισμού από την κοινωνία και επίσης η προώθηση της γνώσης στις τουριστικές επιχειρήσεις.

 

Κατάγεστε από την Ολυμπία, χάρη στην οποία –όπως έχετε δηλώσει- ήρθατε για πρώτη φορά σε επαφή με την έννοια του τουρισμού. Πείτε μας δυο λόγια γι αυτό που σας κερδίζει σε αυτόν τον κλάδο.

Η Ολυμπία δεν είναι μόνο ο τόπος που γεννήθηκα και μεγάλωσα αλλά κι η κινητήριος δύναμη σε ό,τι και να κάνω, σε κάθε μου ανάσα. Δεν είναι η μεγάλη ιστορία που έχει αυτό το μέρος, δεν είναι το τεράστιο εκτόπισμα του Ολυμπισμού διεθνώς, αλλά είναι κάτι βαθύτερο που ασυνείδητα επηρεάζει την ύπαρξή μου, το είναι μου. Σε όλα αυτά προσθέσετε πως ο παππούς και η γιαγιά ήταν ξενοδόχοι, με αποτέλεσμα να γεννήθηκα και να μεγάλωσα μέσα σε μια τραπεζαρία και δίπλα από τις βαλίτσες ανθρώπων από όλα τα μέρη του κόσμου! Πώς να μην λατρέψω μετά κι εσύ το μέρος μου και τους ανθρώπους που ταξιδεύουν από χιλιάδες μίλια μακριά για να δουν κάτι που μόνο το μέρος σου έχει; Όλα αυτά με έκαναν αυτό που είμαι σήμερα. Να έχω σπουδάσει τον τουρισμό και πλέον να έχω την ευλογία να διδάσκω Τουριστικό Μάρκετινγκ στα μεταπτυχιακά ΜΒΑ Τουρισμού του Πανεπιστημίου Πειραιώς και Πολιτιστικής Διαχείρισης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (σε συνεργασία με το University of Kent).

 

Πώς προέκυψε η συνεργασία με το μη-κερδοσκοπικό εργαστήρι επιχειρηματικού πολιτισμού της Καλαμάτας, Mataroa;

Όπως προκύπτουν όλα τα ωραία και ουσιαστικά πράγματα. Ο Αντώνης από την ομάδα Mataroa έτυχε να έρθει σε μια εκδήλωσή μας και εκδήλωσε το έμπρακτο ενδιαφέρον της ομάδας να στηρίξει και να οργανώνει την συγκεκριμένη εκδήλωση στην Καλαμάτα. Η πρόταση αυτή συνέπεσε με το όραμα και το σχεδιασμό που έχουμε για την εξάπλωση του Opentourism. To 2013 ήταν μια χρονιά που το Opentourism αποφάσισε πως ήρθε η ώρα να φύγει κι εκτός Αθηνών, και μέχρι σήμερα έχει αρχίσει και πραγματοποιείται σε Θεσσαλονίκη, Χανιά και Κοζάνη. Καιρός ήταν να μπει κι η Πελοπόννησος στο χάρτη του Opentourism. Η Καλαμάτα φάνηκε πως ήταν η πιο έτοιμη πόλη στο να αποτελέσει σημείο αναφοράς και ανοιχτού διαλόγου για τον τουρισμό στην Πελοπόννησο. Και είμαστε πολύ χαρούμενοι γι αυτό!

 

Σε τι στοχεύετε με το πρώτο OpenTourism Kalamata που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο, 14 Δεκεμβρίου;

Το πρώτο OpenTourism Kalamata έχει συγκεκριμένο στόχο: μέσω της παρουσίασης ερευνών και βέλτιστων πρακτικών άλλων προορισμών, να προτείνουμε συγκεκριμένα βήματα στρατηγικού σχεδιασμού για το αποτελεσματικό μάρκετινγκ και προβολή της Καλαμάτας ως τουριστικού προορισμού.

Ουσιαστικά δηλαδή στο 1ο OpenTourism Kalamata θέλουμε να βάλουμε το πλαίσιο για τους επόμενους διαλόγους, έτσι ώστε οι επόμενες συναντήσεις να γίνονται με βάση το στρατηγικό στόχο που θα θέσουν μόνοι τους οι κάτοικοι της Καλαμάτας. Θα ξεκινήσουμε μιλώντας για την παρουσία της Καλαμάτας στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού Philoxenia 2013 και μετά θα συζητήσουμε για το συνεργατικό εγχείρημα του Loutraki Tourism Organization, να προωθεί συνολικά και μετά από συνεργασία τον προορισμό τους. Στη συνέχεια θα περάσουμε στην πράξη και στο “Πώς βλέπουν οι τουρίστες την Καλαμάτα ως τουριστικό προορισμό” μέσω ανάλυσης διαδικτύου. Στο τέλος θα επιχειρήσουμε να δέσουμε όλα τα κομμάτια και να δούμε πώς μπορούν όλες αυτές οι προσπάθειες να είναι αποτελεσματικές, πράγμα που επιτυγχάνεται μόνο μέσω της υιοθέτησης Στρατηγικής.

 

Η ομιλία σας στην Καλαμάτα θα έχει θέμα «Στρατηγική και Ελληνικός Τουρισμός: Το 4ο S που μας χρειάζεται (στο μοντέλο του Sea-Sun – Sex)». Πιστεύετε πως έχουμε συνειδητοποιήσει ότι αυτό είναι το core product του τουρισμού μας και ότι επενδύουμε αποτελεσματικά σε αυτό;

Εξ ορισμού η Στρατηγική είναι αυτή που δίνει κατεύθυνση, ομαδοποιεί τους πόρους και τις ικανότητες ενός προορισμού προς ένα κοινό σκοπό και δίνει τα εργαλεία για την υλοποίηση και τον έλεγχο. Ουσιαστικά, εαν: το ΤΙ= είναι το σήμερα (ανάλυση παρούσας κατάστασης εταιρίας ή προορισμού) και το ΠΟΥ= είναι η θέση  που θέλουμε να βρισκόμαστε στο μέλλον (το Όραμα μας), τότε η Στρατηγική είναι το ΠΩΣ θα φτάσουμε στο μέλλον.

Με άλλα λόγια, η Στρατηγική είναι ο μόνος τρόπος να φτάσουμε στον πελάτη. Κι αυτό είναι που λείπει στον ελληνικό τουρισμό: ο τρόπος να φτάσουμε στους πελάτες και μελλοντικούς επισκέπτες μας! Υπό αυτή την έννοια –και δεδομένου ότι η χώρα μας είναι ένας ευλογημένος τόπος που έχει όλες τις πρώτες ύλες για σχεδόν κάθε είδος τουρισμού- τότε ναι, η Στρατηγική είναι το στοιχείο που λείπει για να γίνουμε αυτό που έχουμε γεννηθεί να είμαστε: ένας ονειρικός προορισμός (dream destination)!

 

Έχετε επισκεφτεί την Καλαμάτα; Ποιες οι εντυπώσεις σας; Πιστεύετε πως έχει τις δυνατότητες να αναδειχθεί σε δημοφιλή τουριστικό προορισμό;

Την Καλαμάτα την έχω επισκεφτεί πολλές φορές και την αγαπώ μιας και την έχω συνδυάσει με ωραίες παιδικές αναμνήσεις, από τότε που μας πήγαινε ο πατέρας μας πολύ μικρά για ψώνια στο εργοστάσιο της Levi’s. Άρα έχω δει την πόλη σε όλες τις φάσεις που έχει περάσει ως σήμερα, καλές και κακές. Φυσικά την πραγματική εικόνα για το εύρος και το μέγεθος των προβλημάτων την έχουν οι κάτοικοι, πάντως η αίσθηση του τουρίστα (και αυτή είναι που μετράει όταν μιλάμε για τουρισμό) είναι πως πρόκειται για μια σύγχρονη και παραλιακή πόλη, κοντά στην απίστευτου κάλους Μεσσηνιακή Μάνη. Μάλιστα, σε αντίθεση με άλλες παραλιακές όμορφες πόλεις της χώρας (βλέπε Βόλο και Θεσσαλονίκη), στην Καλαμάτα μπορείς να βουτήξεις άφοβα καθώς κάνεις τη βόλτα σου στην παραλία! Άρα στο ερώτημά σας για τις δυνατότητες της Καλαμάτας απαντώ ανεπιφύλακτα πως ναι η Καλαμάτα θα μπορούσε να γίνει αυτό που οι κάτοικοί της ονειρεύονται γι αυτήν!

 

Πρώτα πραγματοποιήθηκε στην πόλη μας το OpenCoffee και τώρα θα λάβει χώρα το OpenTourism. Θεωρείτε πως μπορεί να γίνει θεσμός και στην Καλαμάτα αυτή η πρωτοβουλία;

Εάν και μόνο εάν ο κόσμος της Καλαμάτας το θέλει τότε οι δύο εκδηλώσεις μπορούν και θα γίνουν θεσμός. Μόνο ό,τι θέλουμε γίνεται! Η πρόθεση και η δυναμική όμως της ομάδας και η μέχρι τώρα ανταπόκριση των κατοίκων δείχνει πως η Καλαμάτα και θέλει και μπορεί να γίνει πηγή ουσιαστικών και καινοτόμων πρωτοβουλιών.

 

To 2013 ήταν μια χρονιά καλή για τον ελληνικό τουρισμό. Το 2014 θα συνεχιστεί έτσι; Ποιές είναι τώρα οι προκλήσεις και οι τάσεις για το 2014;

Και το 2013 ήταν μια καλή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό και το 2014 δείχνει –με τα μέχρι τώρα στοιχεία- πως θα είναι ακόμη καλύτερη. Μένει σε εμάς να αποδείξουμε με πράξεις πως η άνοδος αυτή δεν οφείλεται σε ευκαιριακούς παράγοντες και συγκυρίες αλλά σε δικές μας αποτελεσματικές προσπάθειες. Και πέρα από τα νούμερα που τελευταία αυξάνουν, το πραγματικά αισιόδοξο μήνυμα που λαμβάνουμε είναι πως οι άνθρωποι που ασχολούνται με τον τουρισμό έχουν όλοι σχεδόν αντιληφθεί πως μόνο η ύπαρξη ή δημιουργία ενός καταλύματος ή μιας τουριστικής επιχείρησης πλέον δεν είναι αρκετή για την επιτυχή και μακροχρόνια παρουσία τους. Χρειάζεται συνεχής έρευνα και ενημέρωση, σωστές συνεργασίες και προσανατολισμός στον πελάτη προκειμένου να αποκτηθεί και να διατηρηθεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που θα τους κάνει να ξεχωρίσουν. Προς την κατεύθυνση αυτή κινούνται πολλές πρωτοβουλίες, όπως και το Opentourism. Μάλιστα είμαι στην ευχάριστη θέση να σας πω πως σύντομα στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς θα εισαγάγουμε ταχύρυθμα σεμινάρια πιστοποίησης σε όλα τα σύγχρονα θέματα οργάνωσης και διοίκησης τουριστικών επιχειρήσεων, που μέσω distance learning θα είναι προσβάσιμα σε όλη την περιφέρεια και όλους τους ενδιαφερόμενους επαγγελματίες του τουρισμού!

 

Τελικά εσείς τι θα απαντούσατε στους νέους που αναρωτιούνται: «ΜΕΝΩ Ή ΦΕΥΓΩ;» και… «ΑΝ ΜΕΙΝΩ ΤΙ ΚΑΝΩ;»;

Σας βλέπω καλά ενημερωμένους! Αναφέρεστε προφανώς στην ομιλία μου πέρσι στο Χίλτον αναφορικά με την αναζήτηση εργασίας και πώς το στρατηγικό μάρκετινγκ μπορεί να μας βοηθήσει στις αποφάσεις μας. Συνοπτικά λοιπόν να σας πω πως οι περισσότεροι από εμάς όταν έρχεται το θέμα τι θα κάνουμε στον τομέα της εργασίας, έχουμε να πάρουμε βασικά 2 αποφάσεις:

1η απόφαση: ΜΕΝΩ Ή ΦΕΥΓΩ;

2η απόφαση: ΑΝ ΜΕΙΝΩ ΤΙ ΚΑΝΩ;

Αναφορικά με την 1η τα κριτήρια επιλογής διεθνών αγορών μας λέει πως ο καθένας χωριστά θα πρέπει να λάβει υπόψη του (να σταθμίσει) τους παράγοντες όπως η ψυχική απόσταση (αντιλαμβανόμενη δυσκολία προσαρμογής), η απόσταση κουλτούρας (μεταξύ των χωρών) καθώς και η γεωγραφική απόσταση για να δει εαν θα κάτσει Ελλάδα ή θα φύγει. Ο καθένας μας είναι διαφορετικός και θα απαντήσει διαφορετικά (ελπίζω)!

Κατόπιν, προκειμένου να δει ο καθένας μας το τί θα κάνει (2η απόφαση) έχει 3 βασικές επιλογές (είτε μείνει Ελλάδα είτε έξω):

1. Δημόσιος Τομέας

2. Ιδιωτικός Τομέας

3. Επιχειρείν

Να και ένα άλλο μυστικό όμως του Στρατηγικού Μάρκετινγκ: Κοίτα τα Δυνατά σου και τα Αδύνατα για να δεις τί θα κάνεις. Δεν ταιριάζουν όλοι για όλα, θα πρέπει να ξέρεις τι θες και να έχεις στο νού σου πως πρέπει μόνος σου πλέον να βγεις να κυνηγήσεις την τροφή σου μιας και το 95% των ελληνικών επιχειρήσεων είναι μικρές οικογενειακού κυρίως χαρακτήρα, που πασχίζουν για την επιβίωση και ουσιαστικά δεν γνωρίζουν τί όφελος θα πάρουν από εσένα. ΠΡΕΠΕΙ εσύ να τους το δείξεις, δεν φταίν αυτοί. Τέλος, εαν και μόνο εαν είσαι άτομο που σου αρέσει η δημιουργία, το ρίσκο, η ανεξαρτησία, η αδρεναλίνη τότε Το σήμερα είναι ο ιδανικός χρόνος να επιχειρήσεις. Απλά και πάλι με προσοχή: δεν ταιριάζει σε όλους αυτή η επιλογή (μη γίνει η νέα φούσκα μετα τις επιδοτήσεις και το χρηματιστήριο). Το επιχειρείν θέλει ειδικά χαρακτηριστικά, συνεχή έρευνα και εκπαίδευση και πολλή πολλή δουλειά!

 

Γεωργία Ζούνη: Υπ. Διδάκτωρ Τουριστικού Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς και αντι-πρόεδρος του MBA Tourism

Περισσότερες πληροφορίες:

http://opentourism.gr

www.facebook.com

Blog: MarketIn.Georgia

 

Δείτε επίσης: Το πρώτο OpenTourism Kalamata (πρόγραμμα) >

Ελλαδικό
Χαρά Κουλοπούλου
Η Χαρά Κουλοπούλου είναι πτυχιούχος παιδαγωγός με ειδίκευση στην ειδική αγωγή. Έχει δημοσιεύσει για το Kalamata IN πολλά άρθρα ποικίλης θεματολογίας.