Πάσχα ονομάζεται η μεγάλη γιορτή του ιουδαϊσμού η οποία καθιερώθηκε ως ανάμνηση της “Εξόδου”, που ελευθέρωσε τους Εβραίους από την αιγυπτιακή δουλεία. Μεταγενέστερα υιοθετήθηκε ως εορτασμός από τους Χριστιανούς αναφορικά με τον σταυρικό θάνατο και την ανάσταση του Ιησού Χριστού, για τη λύτρωση του ανθρώπου.

Τα λαϊκά έθιμα κατά το σύγχρονο εορτασμό της Ανάστασης στην Ελλάδα, περιλαμβάνουν δείπνο με κύριο φαγητό τη μαγειρίτσα, το βράδυ της Ανάστασης, το τσούγκρισμα των κόκκινων αυγών , το “φιλί της αγάπης” την ώρα της Ανάστασης, το σούβλισμα του αρνιού κατά την Κυριακή του Πάσχα και άλλες εκδηλώσεις.

Τα περισσότερα ήθη και έθιμα της Καλαμάτας στη διάρκεια της Μεγάλης εβδομάδας όπως επίσης και την ημέρα του Πάσχα, είναι τα ίδια με τις περιοχές της περισσότερης Ελλάδας. Διαφορές υπάρχουν όμως σε όλα τα μέρη έτσι και στη Μεσσηνία, αφού το κυριότερο έθιμο που διαφέρει από την υπόλοιπη Ελλάδα είναι ο Σαϊτοπόλεμος.

Εν όψει λοιπόν του Πάσχα, ας δούμε τα έθιμά που λαμαβάνουν χώρα στην Καλαμάτα και οι ευχές μας για καλή Ανάσταση σε όλους:

“Ξαμόνια”

Στην Καλαμάτα αναβιώνει τη Μεγάλη Πέμπτη το έθιμο “Ξαμόνια”. Πρόκειται για ένα προσκύνημα στα εξωκλήσια της βόρειας Καλαμάτας. Οι πιστοί, συγκεντρώνονται τα μεσάνυχτα και στη συνέχεια επισκέπτονται τα εξωκλήσια, όπου ανάβουν τα καντήλια και ψέλνουν .

“Αερόστατα”

Τις ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας στη Ράχη και στην Πλατεία Όθωνος, στο ιστορικό κέντρο της πόλης, εκατοντάδες πολύχρωμα αερόστατα συνθέτουν ένα φαντασμαγορικό σκηνικό στον καλαματιανό ουρανό με τους κατοίκους των περιοχών αυτών να συνεχίζουν το έθιμο, το οποίο “κρατάει” για δεκαετίες.

“Συνάντηση Επιταφίων στην Παραλία”

Οι Επιτάφιοι των Ιερών Ναών Αναστάσεως του Χριστού παραλίας, Αναλήψεως του Χριστού παραλίας και Αγίας Βαρβάρας Καλαμάτας, συναντιόνται στην κεντρική προβλήτα του λιμανιού, επί της οδού Ναυαρίνου.

“Κάψιμο του Ιούδα”

Τη Μεγάλη Παρασκευή το σκηνικό είναι μαγευτικό στην Καλαμάτα. Oι Επιτάφιοι στολίζονται παραδοσιακά με λεμονανθούς, βιολέτες και κρίνα και συναντούν κατά την περιφορά τις γειτονικές ενορίες ενώ στο πέρασμα τους, μικροί και μεγάλοι καίνε τον “Ιούδα”. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το κάψιμο του Ιούδα στον “Αβραμόγιαννη”, στην περιοχή Ράχη.

“Σαϊτοπόλεμος”

Το βράδυ της Κυριακής του Πάσχα αναβιώνει στην Καλαμάτα το έθιμο του σαϊτοπόλεμου. Οι συμμετέχοντες χωρίζονται σε ομάδες, οι οποίες διαθέτουν επικεφαλής, λάβαρο, και σαλπιγκτή. Οι περισσότεροι είναι ντυμένοι με παραδοσιακές στολές, ενώ οι υπόλοιποι προτιμούν να φορούν πρόχειρα ρούχα.

Μόλις δοθεί το σύνθημα της έναρξης οι σαΐτες ανάβουν και ταυτόχρονα ακούγεται ένας εκκωφαντικός θόρυβος.

Σύμφωνα με την παράδοση, κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, οι κάτοικοι χρησιμοποιούσαν τις σαΐτες για να διώξουν το ιππικό των Τούρκων.

Δείτε επίσης:

Elladiko