Είναι αλήθεια ότι ένα σπουδαίο γεγονός, μια ιδέα, ένα ιδανικό ή έναν αγώνα πρέπει να το μνημονεύουμε στην καθημερινότητά μας και όχι μόνο την ημέρα του χρόνου που είναι αφιερωμένη σε αυτό. Συχνά, όμως, μια παγκόσμια ημέρα δίνει το έναυσμα να εστιάσουμε λίγο περισσότερο σε ένα θέμα και έτσι λοιπόν, με αφορμή την παγκόσμια η μέρα της γυναίκας ο Μάρτιος της Λέσχης είναι  «Γένος Θηλυκού».

Ο ανδροκρατούμενος κατά κανόνα κινηματογραφικός φακός απαθανάτισε τη γυναικεία ομορφιά, τη σαγηνευτική της φύση και τον ερωτισμό της, προβάλλοντας αναπόφευκτα πάνω στην εικόνα της όλες τις φοβίες, τις φαντασιώσεις και τις στερεότυπες ιδέες του για αυτή. Πέρα, όμως, από ερωτικό αντικείμενο η γυναίκα, το θηλυκό, το ωραίο φύλο, το αδύναμο φύλο ή όπως αλλιώς  χαρακτηρίζεται κατά καιρούς, δεν παύει να είναι ανθρώπινο ον, και όπως κάθε ανθρώπινο ον είναι πολυσχιδές, πολυδιάστατο και μοναδικό.

unnamed

Το αφιέρωμα αυτό επιχειρεί μια κάπως πιο διαφορετική προσέγγιση της γυναικείας υπόστασης, ξεγλιστράει από το «κλισέ» του ζευγαριού «θηλυκό – αρσενικό» και αποστασιοποιείται από την ερωτική της φύση, προβάλλοντας άλλες πτυχές της, πιο σκοτεινές,  πιο τραγικές, πιο ανθρώπινες. Ξεκινώντας με το οσκαρικό ψυχογράφημα δύο γυναικών του  Τζόσεφ Μάνκιεβιτς, το ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΑ (2/3) αποκαλύπτει την αδίστακτη πλευρά του γυναικείου νου, που υποκινείται από την υπέρμετρη φιλοδοξία και τη ματαιοδοξία της αναγνώρισης.

Ένα άλλο δίδυμο, πιο μυστηριώδες και πιο δολοφονικό, μετουσιώνει τη γυναίκα θύμα σε γυναίκα θύτη, έχει μείνει στην ιστορία ως το φιλμ νουάρ που συναγωνίζεται και ίσως ξεπερνά τις ταινίες του Χίτσκοκ και δεν είναι άλλο από τις ΔΙΑΒΟΛΟΓΥΝΑΙΚΕΣ (23/3) του Ανρί Ζορζ Κλουζό. Αντίθετα, η φαντασιόπληκτη Μπεατρίς και η εσωστρεφής Ντονατέλα, τρόφιμοι ψυχιατρικής κλινικής, ακροβατούν στα όρια της λογικής και της τρέλας στο ξέφρενο road movie του Πάολο Βίρτζι H ΤΡΕΛΗ ΧΑΡΑ (30/3).

Στο αφιέρωμα αυτό έχει επάξια θέση και η τετραπέρατη θηλυκή πεντάδα του Τζαφάρ Παναχί, μέσα από την γλυκόπικρη ταινία του OFFSIDE (16/3), όπου με χιούμορ, οργή και σπιρτάδα εκθέτει το πρόβλημα των δικαιωμάτων της γυναίκας στη σημερινή ιρανική κοινωνία. Τέλος, στο αποκορύφωμα του δράματος δεσπόζει η τραγική γυναίκα, μάνα,  σύζυγος, αδερφή,  κόρη, η γυναίκα θύμα πολέμου,  μέσα από την βαθιά αντιπολεμική και διαχρονική τραγωδία του Ευριπίδη, ειδομένη από την καθηλωτική ματιά του Μιχάλη Κακογιάννη και τις ΤΡΩΑΔΕΣ του (9/3).

ΠΕΜΠΤΗ 02 ΜΑΡΤΙΟΥ

21.30   Όλα για την Εύα – All About Eve [1950]

σκηνοθεσία: Joseph L. Mankiewicz

παίζουν: Bette Davis, Anne Baxter, George Sanders

διάρκεια: 138 λεπτά

ΠΕΜΠΤΗ 09 ΜΑΡΤΙΟΥ

21.30   Τρωάδες – The Trojan Women [1971]

σκηνοθεσία: Μιχάλης Κακογιάννης

παίζουν: Katharine Hepburn, Vanessa Redgrave, Ειρήνη Παππά

διάρκεια: 105 λεπτά

ΠΕΜΠΤΗ 16 ΜΑΡΤΙΟΥ

21.30  Offside [2006]

σκηνοθεσία: Jafar Panahi

παίζουν: Sima Mobarak-Shahi, Shayesteh Irani

διάρκεια: 93 λεπτά

ΠΕΜΠΤΗ 23 ΜΑΡΤΙΟΥ

21.30   Οι Διαβολογυναίκες – Les diaboliques [1955]

σκηνοθεσία: Henri-Georges Clouzot

παίζουν: Simone Signoret, Véra Clouzot

διάρκεια: 116 λεπτά

ΠΕΜΠΤΗ 30 ΜΑΡΤΙΟΥ

21.30   Η Τρελή Χαρά – La Pazza Gioia [2016]

σκηνοθεσία: Paolo Virzì

παίζουν: Valeria Bruni Tedeschi, Micaela Ramazzotti

διάρκεια: 118 λεπτά

Περισσότερες πληροφορίες: www.filmhouse.gr

Ελλαδικό