Μετά από μια έντονη κινηματογραφική χρονιά με ενδιαφέρουσες προβολές, αφιερώματα και εκδηλώσεις, με την άνοιξη να αιωρείται και το καλοκαίρι να καραδοκεί, δεν θα μπορούσε να υπάρξει καλύτερο φινάλε για την τέταρτη χειμερινή σεζόν της Λέσχης από ένα φινάλε με… άρωμα Ελλάδας.

Με την απαράμιλλη ομορφιά της, τον λαμπερό της ήλιο και τον ανεκτίμητο φυσικό και πολιτισμικό της πλούτο, η Ελλάδα ενέπνευσε πολλούς δημιουργούς σε βάθος χρόνου, προσέλκυσε τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά στούντιο του κόσμου και αποτέλεσε φυσικό ντεκόρ για πληθώρα ταινιών, γνωστών και άγνωστων, καλών και μέτριων, ακόμα και κακών. Στην ενότητα αυτή θα προβληθούν τρεις αμερικανικές μεν – εμβληματικές δε ταινίες, που εκτός από την καλλιτεχνική τους αξία, είναι γεμάτες Ελλάδα, ενώ την Μεγάλη Πέμπτη δεν θα γίνει προβολή.

ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΔΕΛΦΙΝΙ (1957) του Ρουμάνου σκηνοθέτη Γιαν Νεγκουλέσκο (20/4) είναι η πρώτη ταινία που γυρίστηκε στη χώρα μας από την 20th Century Fox, που θεωρούσε ότι η Ελλάδα ήταν μια χώρα «κατά παραγγελία φτιαγμένη για τις μοντέρνες μεθόδους κινηματογράφου». Η Ύδρα και η Σοφία Λόρεν μετέφεραν μοναδικά στον παγκόσμιο κινηματογράφο την ελληνική ομορφιά και το μεσογειακό ταπεραμέντο.

Η Columbia Pictures το 1982 έφερε στη Μάνη τον ελληνικής καταγωγής Τζον Κασσαβέτη, τη Τζίνα Ρόουλαντς, τη Σούζαν Σάραντον και τον Βιτόριο Γκάσμαν υπό την κάμερα του Πωλ Μαζούρσκι για τα γυρίσματα της ταινίας ΤΡΙΚΥΜΙΑ (27/4), μιας ελεύθερης απόδοσης του τελευταίου έργου του Σαίξπηρ.

Αν και από πολλούς θεωρείται ελληνική ταινία, το ΠΟΤΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ (1960) του Ζυλ Ντασσέν (6/4) με την ελληνίδα σύμβολο Μελίνα Μερκούρη να κυριαρχεί και να μαγεύει, έφερε στην Ελλάδα και στον Πειραιά την MGM, δημιουργώντας μια από τις πιο όμορφες και δημοφιλείς ταινίες του παγκόσμιου ρεπερτορίου.

Στις 20 Οκτωβρίου 1956 το περιοδικό «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» σε ένα ρεπορτάζ για τα γυρίσματα της ταινίας ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΔΕΛΦΙΝΙ ανέφερε:

«…Παρουσιάζεται μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να εκμεταλλευθούμε το σπουδαίο αυτό γεγονός που για πρώτη φορά συμβαίνει στην Ελλάδα, για καλλιτεχνικούς και τουριστικούς σκοπούς … προέχει η δημιουργία μιας σοβαρής Ελληνικής Κινηματογραφίας, ικανής να καλύψει ως ένα σημείο τον τομέα της τεχνικής του κινηματογράφου, αλλά και να επανδρώσει, με το απαραίτητο προσωπικό, οποιαδήποτε μελλοντική προσπάθεια στον τόπο μας. Μια ελληνική κινηματογραφία που να την υπολογίζουν οι ξένοι. Το όφελος; Από μια τέτοια προετοιμασία θα είναι μεγάλο και η συμμετοχή, όχι μόνο του ελληνικού τοπίου αλλά και των ελλήνων ηθοποιών, τεχνικών και ειδικών για το γύρισμα ταινιών, θα θέσει τις βάσεις μιας στενωτέρας συνεργασίας με τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές εταιρείες του εξωτερικού…».

Δυστυχώς, το όραμα αυτό 60 χρόνια μετά δεν έχει καταφέρει να βρει πρόσφορο έδαφος στη χώρα μας. Αν στο μέλλον βρεθεί τρόπος να παρακαμφθεί η δαιδαλώδης γραφειοκρατία και οι αρμόδιοι αποκτήσουν ευρηματικότητα και ευελιξία, ίσως καταφέρει η χώρα μας καταφέρει να γίνει ένας από τους πιο διάσημους κινηματογραφικούς προορισμούς του κόσμου.

Την αφίσα του μήνα επιμελήθηκε και φιλοτέχνησε ο γραφίστας Άρης Κορομηλάς.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ

ΠΕΜΠΤΗ 06 ΑΠΡΙΛΙΟΥ
21.30 Ποτέ την Κυριακή – Never on Sunday [1960]
σκηνοθεσία: Jules Dassin
παίζουν: Μελίνα Μερκούρη, Jules Dassin, Γιώργος Φούντας
διάρκεια: 91 λεπτά
χώρος – Εργατικό Κέντρο / ώρα — 21:30 / είσοδος — 4 ευρώ/ είσοδος ελεύθερη — για νέους κάτω των 18 ετών

ΠΕΜΠΤΗ 20 ΑΠΡΙΛΙΟΥ
21.30 Το Παιδί και το Δελφίνι – Boy on a Dolphin [1957]
σκηνοθεσία: Jean Negulesco
παίζουν: Alan Ladd, Clifton Webb, Sophia Loren
διάρκεια: 111 λεπτά
χώρος – Εργατικό Κέντρο / ώρα — 21:30 / είσοδος — 4 ευρώ/ είσοδος ελεύθερη — για νέους κάτω των 18 ετών

ΠΕΜΠΤΗ 27 ΑΠΡΙΛΙΟΥ
21.30 Τρικυμία – Tempest [1982]
σκηνοθεσία: Paul Mazursky
παίζουν: John Cassavetes, Gena Rowlands, Susan Sarandon
διάρκεια: 140 λεπτά
χώρος – Εργατικό Κέντρο / ώρα — 21:30 / είσοδος — 4 ευρώ/ είσοδος ελεύθερη — για νέους κάτω των 18 ετών

www.filmhouse.gr

Ελλαδικό