Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων Καλαμάτας

Στην καρδιά της  πόλης… βρίσκεται ένα μοναδικό αξιοθέατο. Ένα πάρκο με ιστορική σημασία και ιδιαίτερη ομορφιά. 54 στρέμματα με λίμνες, πολύ πράσινο, παιδικές χαρές, ποδηλατόδρομο, πεζογέφυρα μήκους 28 μέτρων, γήπεδα μπάσκετ και βόλεϊ, τρένα, πλατφόρμες μετεπιβίβασης και σταθμαρχείο (αναψυκτήριο). Ένα θεματικό πάρκο – υπαίθριο μουσείο σιδηροδρόμων που φιλοξενεί ξεχωριστές εκδηλώσεις, παραστάσεις, φεστιβάλ, αλλά και διάφορες ομάδες και συλλόγους στα βαγόνια του (Σύλλογο Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας, «Φίλους της Φωτογραφίας», Σύλλογο Αποφοίτων Μουσικού Σχολείου Καλαμάτας «Mαρία Κάλλας»).

  dhmotiko-parko-sidhrosromwn-kalamata-2

Ιστορία

Το Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων Καλαμάτας είναι το μοναδικό στο είδος του υπαίθριο μουσείο στην Ελλάδα, βραβευμένο  από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και γνωστό σε όλους τους φίλους των Σιδηροδρόμων ανά τον κόσμο.

Ιδρύθηκε το Σεπτέμβριο του1986, αλλά λόγω του καταστρεπτικού σεισμού που έπληξε την Καλαμάτα το ίδιο διάστημα, η ολοκλήρωσή του έγινε το 1990. Ο χώρος που επιλέχθηκε για να δημιουργηθεί το ανοιχτό αυτό μουσείο – εκθετήριο, ήταν ο παλαιός σταθμός «Καλαμάτα – Λιμήν», καθώς και η γειτονική έκταση του ΟΣΕ που την εποχή του ατμού ήταν χώρος με καρβουναποθήκες.

Το Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων Καλαμάτας καταλαμβάνει συνολική έκταση 54 στρεμμάτων σε ένα από τα πιο κεντρικά σημεία της πόλης. Τα 24,6 στρέμματα παραχωρήθηκαν από τον ΟΣΕ τα οποία περιελάμβαναν το διώροφο κτίριο του παλιού σταθμού «Καλαμάτα – Λιμήν» καθώς και έναν υδατόπυργο. Επίσης 28 στρέμματα παραχωρήθηκαν από τον Δήμο Καλαμάτας και 1,4 στρέμματα από την Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος.

dhmotiko-parko-sidhrosromwn-kalamata-4

Στα εκθέματα του Μουσείου περιλαμβάνονται, ο σταθμός και η περιοχή του, με διώροφο οικίσκο σταθμαρχείου, τέσσερις πλατμόρφες επιβίβασης με περίπτερο εισόδου o υδατόπυργος, τρεις κρουνοί ατμαμαξών και τιμονιέρες, μεταλλική πεζογέφυρα, μήκους 28 μ., κατά τον άξονα του σταθμαρχείου, καθώς και μικροστοιχεία οργάνωσης του σιδηροδρομικού τοπίου (κλειδιά αλλαγής, φανοί, στάνζες).

Εκτίθενται επτά ατμάμαξες και μια ντηζελάμαξα, ένα χειροκίνητο γερανό (1890), δύο δραιζίνες (ποδήλατη και χειροκίνητη), τρία επιβατηγά οχήματα Α’ θέσης, πέντε Α’-Β’ θέσης (1885), οκτώ φορτηγά οχήματα διαφόρων τύπων (1885-1947).

Όλο το τροχαίο υλικό προέρχεται από τον ΟΣΕ (από το δίκτυο της Πελοποννήσου και της Θεσσαλίας), εκτός από τον συρμό του ΗΣΑΠ, και έχει παραχωρηθεί στο Δήμο Καλαμάτας με καθεστώς χρησιδανείου.

Βρίσκεται σε μια απόσταση 5 λεπτών από την κεντρική πλατεία της Καλαμάτας ακολουθώντας την οδό Αριστομένους με κατεύθυνση προς λιμάνι.

dhmotiko-parko-sidhrosromwn-kalamata-1

Η έκταση του πάρκου οριοθετείται από την οδό Μακεδονίας μέχρι την οδό Κρήτης κοντά στο λιμάνι και από τις δύο κάθετες οδούς Αριστομένους και Ψαρών.

Σαν πάρκο, πέραν των σιδηροδρομικών εκθεμάτων που περιλαμβάνει, διαθέτει γήπεδο μπάσκετ και βόλεϊ, εγκαταστάσεις για την ψυχαγωγία των παιδιών και στεγάζει στα παλιά βαγόνια διάφορους συλλόγους της Καλαμάτας.

dhmotiko-parko-sidhrosromwn-kalamata-3

Το βασικό κτίριο του πάρκου είναι ο ανακαινισμένος σταθμός «Καλαμάτα – Λιμήν» που σήμερα εκτελεί χρέη αναψυκτήριου στο ισόγειο και την έδρα του ΣΦΣΜ στον όροφο και που έχει παραχωρηθεί για χρήση από την Λέσχη Σιδηροδρομικών και τον ΟΣΕ.

Περπατήστε στο Πάρκο του ΟΣΕ στην Καλαμάτα από την οθόνη του υπολογιστή σας >

360-parko-ose-1

Ελλαδικό
Χαρά Κουλοπούλου
Η Χαρά Κουλοπούλου είναι πτυχιούχος παιδαγωγός με ειδίκευση στην ειδική αγωγή. Έχει δημοσιεύσει για το Kalamata IN πολλά άρθρα ποικίλης θεματολογίας.