Τα Εκπαιδευτήρια Μπουγά διοργανώνουν μια Βραδιά Αφιερωμένη στον Αυτισμό το Σάββατο 1 Ιουνίου 2013 στις 8:30 το βράδυ. Στον αίθριο χώρο των Εκπαιδευτηρίων θα γίνει προβολή επιλεγμένων αποσπασμάτων της αυτοβιογραφικής ταινίας «Temple Grandin» (2010) σε σκηνοθεσία Mick Jackson και πρωταγωνίστρια την ηθοποιό Claire Danes. Η ταινία, που έχει θέμα τον Αυτισμό, θα διακόπτεται και θα γίνεται σχολιασμός από το διδάκτορα του Πανεπιστημίου Αθηνών, Πέτρο Ορφανό. Με τη χρήση της βιντεοανάλυσης θα επιχειρηθεί μια καταγραφή παιδαγωγικών συμπερασμάτων με κύριο στόχο την ενθάρρυνση και την ανάδειξη ικανοτήτων, πάνω στις οποίες χτίζεται κάθε μαθησιακή διαδικασία.
Η διάρκεια της ταινίας είναι 1 ώρα και 50 λεπτά και η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.
Το ίδιο απόγευμα στις 7:00 θα λειτουργήσουν παράλληλα δύο εργαστηριακές συναντήσεις. Την πρώτη, με θέμα «Το παιδί που αρνείται να πάει σχολείο ως πρόκληση για τη βελτίωση οικογενειακού και σχολικού περιβάλλοντος», θα συντονίσει ο κ. Ανδρόγιαννης Ηλίας, υποψήφιος Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών. Θα ακολουθήσει εισήγηση από τον κ. Πέτρο Ορφανό, Δρ. Ειδικής Αγωγής, με θέμα: Σεμινάριο Κώδικα Braille – παρουσίαση βιβλίου «ΨΗΛΑΦΗΜΑΤΑ»
Ο Πέτρος Ορφανός είναι Εκπαιδευτικός, Διδάκτωρ Ειδικής Αγωγής, Σχολικός Σύμβουλος και Συγγραφέας και κατάγεται από τη Μεσσηνία.
Το 2009, κυκλοφόρησε το βιβλίο του, «Ψηλαφήματα – Αφής μαθήματα», από τον Εκδοτικό οίκο Γρηγόρη, το οποίο αποτελεί βοήθημα για την εκμάθηση του ελληνικού κώδικα Braille και του συστήματος Nemeth.
Με αφορμή την ημερίδα για τον αυτισμό, ο κ. Ορφανός μας παραχώρησε την παρακάτω συνέντευξη:
Πώς προέκυψε η επιλογή της συγκεκριμένης θεματικής στις εισηγήσεις σας και τι αποτελέσματα θα θέλατε να έχουν στη συγκεκριμένη ημερίδα;
Πρόκειται για μια σειρά από ημερίδες με κοινό στόχο. Να πάρουμε στοιχεία από την Ειδική Αγωγή και να τα εντάξουμε στη Γενική Εκπαίδευση. Η βαρύτητα, όμως, πέφτει στους συμμετέχοντες και λιγότερο στον ομιλητή – συντονιστή. Η παρουσίαση στηρίζεται στις εμπειρίες και στις γνώσεις όλων, ώστε μέσα από τέτοιες διαδικασίες να ωφελούνται και τα δύο μέρη.
Θεωρείτε πως ακόμα οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί δεν είναι αρκετά ενημερωμένοι για τον αυτισμό;
Ναι. Όπως το λέτε. Δεν είναι αρκετά ενημερωμένοι σε πολλά θέματα Ειδικής Αγωγής. Είναι όμως γενικά ενημερωμένοι! Και τα τελευταία χρόνια γίνεται μια καλή προσπάθεια από τους Σχολικούς Συμβούλους στον τομέα της ενημέρωσης.
Η έγκαιρη διάγνωση παίζει καθοριστικό ρόλο για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της διαταραχής αυτής. Πιστεύετε ότι μια επαρχιακή πόλη, όπως η Καλαμάτα, διαθέτει το κατάλληλο προσωπικό και τις υποδομές ώστε να καταστεί δυνατή η πρώιμη παρέμβαση για την αντιμετώπιση του αυτισμού;
Απαιτείται διάθεση, εργασία και συνεργασία με φορείς – συλλόγους που έχουν πετύχει αρκετά μέχρι τώρα. Στην Ειδική Αγωγή πρέπει να υπάρχουν μικροί και ρεαλιστικοί στόχοι. Από αυτά που μαθαίνω για την Καλαμάτα θα έλεγα πως ναι, διαθέτει άξιο προσωπικό και με διάθεση για προσφορά..
Πείτε μας δυο λόγια για το βιβλίο σας, που θα παρουσιάσετε, με τίτλο «Ψηλαφήματα».
Το βιβλίο αυτό, είναι ένα βοήθημα για την εκμάθηση του ελληνικού κώδικα Braille και του συστήματος Nemeth. Σχεδιάστηκε έτσι ώστε να παροτρύνει τον αναγνώστη να αγαπήσει το Braille, δουλεύοντας ευχάριστα και ξεκούραστα.
Πρωταρχικός μας στόχος είναι να περιορίσουμε το άγχος των απομνημονευτικών διαδικασιών με τις οποίες επιφορτίζεται ο εκπαιδευόμενος. Για να το επιτύχουμε αυτό έχουμε σχεδιάσει απλές τεχνικές απομνημόνευσης και παιγνιώδεις δραστηριότητες με διαφορετικές προσεγγίσεις που αναπτύσσουν στον εκπαιδευόμενο δεξιότητες αντιστοίχισης εξάστιγμων Braille με σύμβολα βλεπόντων.