Όταν η ιστορία συναντά τις ιδέες, την πολιτική, την τέχνη και κυρίως τη δημοκρατία, το αποτέλεσμα δεν μπορεί παρά να εμπνέει, ειδικά όταν η συνάντηση αυτή πραγματοποιείται σε έναν χώρο όπως είναι αυτός της Αρχαίας Μεσσήνης.

Ενέπνευσε στο παρελθόν, προσδιορίζει το παρόν και μας καθιστά υπεύθυνους για το μέλλον. Ο αρχαιολογικός χώρος της Αρχαίας Μεσσήνης, όπως και οι λοιποί αρχαιολογικοί χώροι της Ελλάδας αποτελούν το ενοποιητικό στοιχείο του έθνους και αποδεικνύουν την ιστορική του συνέχεια.

Εμείς είμαστε οι “κάτοχοι του παρελθόντος”, το οποίο οφείλουμε να αναζητήσουμε, να γνωρίσουμε και να… προστατέψουμε. Η πολιτιστική κληρονομιά, άλλωστε, ενός λαού μπορεί να προσφέρει τη βάση για αυτοκαθορισμό, αυτογνωσία και συνειδητοποίηση της ιδιαιτερότητάς του και της φυσιογνωμίας του, ώστε να βρει σταθερά σημεία προσανατολισμού και να αποφύγει τον κίνδυνο της αλλοτρίωσης και της πολιτιστικής αφομοίωσης από άλλους με όλα τα συνεπακόλουθά της.

Κάθε πολιτιστικό στοιχείο έχει τις ρίζες του στο παρελθόν και απλώνεται στο μέλλον. Κάθε πολιτιστικό αγαθό έχει συνέχεια.

omorfies-messinias-arxaia-messini

Είναι πολύ δύσκολο να περιορίσουμε τους λόγους για τους οποίους οφείλει κάποιος να επισκεφθεί την Αρχαία Μεσσήνη σε 10. Παρόλα αυτά, θα κάνουμε μια απόπειρα να το πράξουμε…

1. Γιατί είναι μία από τις σημαντικότερες και καλά διατηρημένες πόλεις της αρχαίας Ελλάδας. Ο επισκέπτης, λοιπόν, μπορεί να εξερευνήσει μια ολόκληρη πόλη της αρχαιότητας, η οποία έχει διατηρηθεί εξαιρετικά μέσα στον χρόνο.

2. Γιατί το πρόγραμμα των ανασκαφών και των αναστηλώσεων την έχει μετατρέψει πλέον σε αρχαιολογικό χώρο-πρότυπο.

3. Η Αρχαία Μεσσήνη είναι ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας. Η πολιτιστική κληρονομιά μίας χώρας, τα κινητά και ακίνητα μνημεία της, χαρακτηρίζουν την ίδια τη χώρα αλλά και τους πολίτες της.

4. Για το Εκκλησιαστήριο, μια θεατρικού τύπου κατασκευή με τα χρωματιστά μωσαϊκά, είναι ο χώρος στον οποίο πραγματοποιούνταν οι λατρευτικές παραστάσεις.

5. Για το Στάδιο και το Γυμνάσιο, τα οποία ανήκουν στα πλέον εντυπωσιακά, από άποψη διατήρησης οικοδομικά συγκροτήματα της πόλης αλλά και στα πιο επιβλητικά τα οποία μπορεί να επισκεφθεί κάποιος στον συγκεκριμένο χώρο, προκαλώντας το ανάλογο δέος.

6. Για το Θέατρο. Είναι το πρώτο μνημείο που συναντά κανείς ενώ εισέρχεται στον αρχαιολογικό χώρο. Ένα μνημείο άμεσα συνδεδεμένο με το παρελθόν, με τον πολιτισμό και την τέχνη, η οποία άνθισε εκείνη την περίοδο, φιλοξενώντας πολιτιστικές αλλά και πολιτικές εκδηλώσεις και αποτελώντας  ένα από τα μεγαλύτερα θέατρα του αρχαίου κόσμου.

7. Γιατί εκεί το παρελθόν συνυπάρχει με το παρόν και οραματίζονται μαζί ένα κοινό μέλλον.

8. Γιατί πλέον δεν σιωπά… Για τις παραστάσεις και τις διάφορες δράσεις δηλαδή που λαμβάνουν χώρα κατά τους θερινούς κυρίως μήνες. Το 2013, έπειτα από… σιωπή 1.700 περίπου χρόνων, το θέατρο της  Αρχαίας Μεσσήνης γέμισε ξανά με κόσμο. Το TEDx Kalamata που είναι το πρώτο στον κόσμο που πραγματοποιείται σε τέτοιον χώρο και το Διεθνές Νεανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος που πραγματοποιείται τα τελευταία χρόνια… “επικοινωνούν”, επίσης, τα παραπάνω.

9. Γιατί περπατώντας στον αρχαιολογικό χώρο και ενώ γνωρίζεις ότι βρίσκεσαι εκεί κατά τη δεδομένη χρονική στιγμή, υπάρχουν στιγμές που η σκέψη χάνεται στον χώρο και στον χρόνο και ταξιδεύει… σε ένα παρελθόν που ποτέ δεν έζησες.

10. Γιατί όπως έχει δηλώσει ο κ. Θέμελης, «το παρελθόν δεν πεθαίνει, συνεχίζει να υπάρχει και να επιδρά διαχρονικά διαμέσου των αιώνων. Και η σχέση των ανθρώπων με τις αρχαιότητες πρέπει να είναι βιωματική – να τις βλέπουν, να τις αγγίζουν, να τις κατανοούν».

Ελλαδικό
Κυριακή Παπακωνσταντίνου
Η Κυριακή Παπακωνσταντίνου είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας Αθηνών και υποψήφια διδάκτωρ ηθικής φιλοσοφίας. Γράφει για το Kalamata IN άρθρα ποικίλης θεματολογίας.