Αφιερωμένος στον ιταλικό κινηματογράφο είναι ο μήνας Αύγουστος στο Κέντρο Δημιουργικού Ντοκιμαντέρ Καλαμάτας. Μετά τις προβολές των 10 ταινιών στο πλαίσιο του 5ου Αφιερώματος στον Ιταλικό Κινηματογράφο Μικρού Μήκους 2020 την πρώτη εβδομάδα του μήνα, τη σκυτάλη παίρνουν οι 5 ταινίες του 6ου Αφιερώματος στο Ιταλικό Σινεμά «Ο Άλλος Εαυτός», το οποίο διοργανώνει η Ιταλική Πρεσβεία και το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο της Αθήνας με την συνεργασία του Πολιτιστικού Σωματείου AIAL στο πλαίσιο του Δικτύου Ελληνο-Ιταλικής Πολιτιστικής Συνεργασίας και την υποστήριξη της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας.

Το αφιέρωμα, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Tempo Forte Italia-Ελλαδα 2020, μια πρωτοβουλία της Ιταλικής Πρεσβείας Αθηνών, μαζί με ελληνικούς και ιταλικούς Οργανισμούς και Φορείς, προκειμένου να φέρει “όλο και περισσότερο Ιταλία στην Ελλάδα καθώς και όλο και περισσότερο Ελλάδα στην Ιταλία”, αποτελείται από πέντε ταινίες που επιλέχτηκαν από τις πιο πρόσφατες παραγωγές του ιταλικού σινεμά, εισέπραξαν την πλήρη αναγνώριση κριτικής και κοινού, και επιβραβεύτηκαν σε διεθνές επίπεδο. Το συνδετικό νήμα του αφιερώματος αντιμετωπίζει υπαρξιακά θέματα, ενταγμένα στο σύγχρονο κοινωνικό πλαίσιο, που κάνουν να εξέχουν δραματικά τις προσωπικές διαμάχες με τον πιο ενδόμυχο Εαυτό, με τις πιο απόκρυφες περιοχές της προσωπικότητας, τις οποίες φέρνουν στην επιφάνεια γεγονότα εξωτερικά στους πρωταγωνιστές.

Οι ταινίες, σε πρωτότυπη γλώσσα με ελληνικούς μόνο υπότιτλους, θα προβληθούν με ελεύθερη είσοδο στον εξωτερικό χώρο επάνω στον πεζόδρομο της Μπενάκη 11.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΔΕΥΤΕΡΑ 10 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

Il capitale Humano/Το ανθρώπινο κεφάλαιο

Σκηνοθεσία: Paolo Virzì

Σενάριο: Stephen Amidon

Παραγωγή: Indiana, RAI – 2014, 110’

Πρωταγωνιστούν: Fabrizio Bentivoglio Valeria Bruni Tedeschi Valeria Golino Fabrizio Gifuni

Ακολουθώντας την αφηγηματική δομή του θρίλερ, η ταινία αρχίζει με το “περιστατικό” (όχι φόνος, αλλά τροχαίο με εγκατάλειψη θύματος) και συνεχίζει με την τεχνική του flash back για να αναπληρώσει τους έξι μήνες που προηγούνται, σκιαγραφημένου σε τρεις ενότητες κάθε φορά με την διαφορετική άποψη τριών πρωταγωνιστών, και να ολοκληρωθεί με την τέταρτη ενότητα που επιστρέφει στη χρονική σειρά για να ακολουθήσει τις έρευνες και να φθάσει στην αποκάλυψη του “ενόχου”, με τις επακόλουθες συνέπειες στην ιστορία των χαρακτήρων. Το ατύχημα τριγυρίζει αδιάκοπα για να διασταυρωθεί με την αφηγηματική εξέλιξη, ενώ η τρεις ενότητες, ακολουθώντας τον χαρακτήρα-κλειδί της καθεμιάς, αποκαλύπτουν τις εύθραυστες και βασανισμένες πλευρές των πρωταγωνιστών. Στην πρώτη ενότητα, του Dino, μικρού κτηματομεσίτη με θέματα οικονομικής επιβίωσης και κοινωνικής σχέσης με την αστική τάξη με την οποία τυχαία συναναστρέφεται, και της δεύτερης συζύγου Roberta, ψυχολόγου που αντιμετωπίζει μια απρόσμενη εκτός χρόνου εγκυμοσύνη. Στην δεύτερη ενότητα, της Carla, με μια κρίση ταυτότητας και συζυγικής, που προσπαθεί να ανακτήσει την αυτοεκτίμηση επιστρέφοντας στο περιβάλλον του καλλιτεχνικού θεάτρου απ’ όπου προέρχεται, και του συζύγου, ψυχρού χρηματιστή απασχολημένου με μια οικονομική κρίση που απειλεί να τον πετάξει στον δρόμο. Στην τρίτη ενότητα, της Serena, και μέσα από αυτήν του Massimiliano και του Luca, παρασυρμένους στο κλασσικό ερωτικό τρίγωνο, στις συγκρούσεις των γονέων και… σε ένα τροχαίο ατύχημα. Η τέταρτη ενότητα οδηγεί στην επίλυση της δραματικής έντασης μέσω ενός εκβιασμού, και στην αποκατάσταση των εύθραυστων ισορροπιών που δοκιμάστηκαν από το συμβάν.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 21 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

La terenezza / Τρυφερότητα

Σκηνοθεσία:  Giovanni Amelio

Σενάριο: Lorenzo Marone

Παραγωγή: Pepito, RAI – 2017, 100’

Πρωταγωνιστούν: Renato Carpentieri Elio Germano Micaela Ramazzotti Giovanna Mezzogiorno

Ο Lorenzo, ένας δύστροπος συνταξιούχος δικηγόρος αμφίβολης καριέρας, μόλις έπαθε ένα έμφραγμα αλλά αρνείται να μιλήσει με τα παιδιά του Elena και Saverio, με τα οποία δεν έχει καμία επαφή από τότε που πέθανε η γυναίκα του. Ο μοναδικός που έχει μια στοργική σχέση είναι ο Francesco, ο γιος της Elena. Όταν γυρίζει στο σπίτι ο Lorenzo, γνωρίζει την Michela, την καινούρια του γειτόνισσα, που μετακόμισε με τον σύζυγο Fabio και τα δύο της παιδιά στο διπλανό διαμέρισμα. Ο Lorenzo δένεται συναισθηματικά με την Michela που αποδεικνύεται μια στοργική παρουσία στην μοναχική του ζωή, και ανακαλύπτει ότι ο Fabio, ένας νευρωτικός μηχανικός, δεν είναι ικανός να συνδεθεί με τα παιδιά, όπως αυτός που αγαπούσε πολύ τα παιδιά του όταν ήταν μικρά, μα με τα οποία ξέκοψε τελείως όταν μεγάλωσαν. Ένα βράδυ, γυρίζοντας σπίτι, ο Lorenzo ανακαλύπτει ότι ο Fabio έκανε μια σφαγή σκοτώνοντας τα παιδιά και αυτοκτονώντας. Η μόνη διασωθείσα είναι η Michela, που νοσηλεύεται ετοιμοθάνατη. Προσποιούμενος τον πατέρα της, ο Lorenzo παραμένει κοντά της, γνωρίζει την Aurora, μητέρα του Fabio, ήδη από μικρός παρανοϊκός και ανίκανος να διαχειριστεί τις σχέσεις με τους άλλους, και επισκέπτεται την παλιά του ερωμένη Rossana, που η τελειωμένη πια σχέση τους οδήγησε στον θάνατο από στεναχώρια τη σύζυγο του Lorenzo. Όταν πεθαίνει η Michela, o Lorenzo εξαφανίζεται απ’ τη γύρα αναστατώνοντας την κόρη του, η οποία πάντα ανησυχούσε γι’ αυτόν ελπίζοντας σε μια συμφιλίωση. Η οποία έρχεται όταν ο Lorenzo πηγαίνει στο δικαστήριο, που παρίσταται στη δουλειά της μεταφράστριας κόρης του κατά την διάρκεια μιας δίκης.

ΔΕΥΤΕΡΑ 24 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

The place/Η συνάντηση

Σκηνοθεσία: Paolo Genovese

Σενάριο: C.Kubasik, P.Genovese

Παραγωγή: Medusa, Lotus – 2017, 100’

Πρωταγωνιστούν: Valerio Mastrandrea, Alba Rohrwacher, Rocco Papaleo, Marco Giallini, Vittoria Puccini, Silvio Muccino, Sabina Ferilli

Ένας μυστηριώδης άνδρας κάθεται πάντα στο ίδιο τραπέζι ενός μπαρ, και πάντα πρόθυμος σε μια σύμβαση για να ικανοποιήσει τις πιο ενδόμυχες επιθυμίες εννέα επισκεπτών. Αυτοί, σε αντάλλαγμα, πρέπει να εκτελέσουν μια αποστολή. Από τις αποστολές που τους αναθέτει ο άνδρας σύμφωνα με την ατζέντα του, καμία δεν είναι ακατόρθωτη, αλλά όλες του οι απαιτήσεις συνιστούν παραβίαση ηθικών αρχών λίγο πολύ θεμελιώδεις για τον αιτούντα. Από τον αστυνομικό που θέλει να βρει τα κλοπιμαία μιας ληστείας, ζητά να σπάσει κάποιον στο ξύλο. Από την καλόγρια που θέλει απελπισμένα να ξαναβρεί την πίστη, ζητά να μείνει έγκυος. Από έναν πατέρα ζητά να σκοτώσει ένα κοριτσάκι για να σώσει τον σοβαρά άρρωστο γιο του. Από τον μηχανικό, σε αντάλλαγμα μιας ερωτικής νύχτας μ’ ένα φωτομοντέλο, ζητά να προστατέψει αυτό το κοριτσάκι. Μια ηλικιωμένη κυρία, σε αντάλλαγμα της γιατρειάς από Αλζχάιμερ του συζύγου της, πρέπει να διαπράξει μια σφαγή με βόμβα. Μια κοπέλα πρέπει να ληστέψει το ποσό των 100.000 € και 5 λεπτά για να γίνει όμορφη. Ένας τυφλός νεαρός, για να ξαναβρεί την όραση του, πρέπει να βιάσει μια γυναίκα. Μια νεαρή γυναίκα πρέπει να χωρίσει ένα ζευγάρι, αν θέλει να την ξανά ερωτευτεί ο άνδρας της. Ο νεαρός διακινητής, που παρουσιάζεται σχεδόν για να προκαλέσει, ζητά να σταματήσει να τον ψάχνει ο πατέρας του (ο αστυνομικός). Σαν ένα συναρμολογούμενο παιχνίδι, οι ζωές όλων των πρωταγωνιστών περιπλέκονται, μερικές φορές βοηθώντας τους, άλλες για να συγκρουστούν. Αντισταθμίζεται τον μυστηριώδη και μοναχικό άνδρα η σερβιτόρα, που με την επιμονή της τον κάνει ανθρώπινο έτσι ώστε να αντιστρέψει τους ρόλους στο αίσιο τέλος προτείνοντας αυτή, με την σειρά της, ένα “συμβόλαιο”.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 28 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

La Pazza Gioia/ Η τρελή χαρά

Σκηνοθεσία/σενάριο: Paolo Virzì

Παραγωγή: Lotus, RAI – 2016, 120’

Πρωταγωνιστούν: Valeria Bruni Tedeschi Micaela Ramazzotti

Θεαματικές περιπέτειες δυο απίθανων ασθενών σε θεραπεία ανάρρωσης σε ένα ψυχιατρικό ίδρυμα. Η πρωταγωνίστρια, Beatrice, πάσχει από ψύχωση και έχει χαρακτήρα και παρελθόν εξωφρενικά και απρόβλεπτα, τονισμένα από την παθολογία της. Η Donatella, συμπρωταγωνίστρια και πιστή συνοδοιπόρος στις ατυχίες που θα τους συμβούν, αντίθετα νοσηλεύεται για καταθλιπτικό σύνδρομο που επιδεινώθηκε από τις συγκρούσεις και τις απογοητεύσεις. Καταφέρνοντας τυχαία να αποδράσουν, εμπλέκονται σε μια σειρά περιπετειών, πάντα καταδιωκόμενες από το προσωπικό του ιδρύματος που είναι υπεύθυνο για τη φυγή, τις φέρνει σ’ ένα εμπορικό κέντρο, όπου κλέβουν ένα αυτοκίνητο από ένα άνδρα που τις μετέφερε, σε μια μάντισσα η οποία αποκαλύπτει οδυνηρό παρασκήνιο αμφοτέρων, και στη μητέρα της Donatella για μια νυκτερινή νοσηλεία. Η βραδιά τους κλείνει στο Viareggio, στο μπαρ που δούλευε η Donatella την οποία, λόγω μιας διαμάχης την κρατούν εσώκλειστη, ενώ η Beatrice το ξανασκάει, στον πρώην άνδρα της απ’ τον οποίον καταφέρνει να κλέψει χρήματα και κοσμήματα. Η Donatella, φυγάς χάρη στην έμμεση βοήθεια της Beatrice, την προφταίνει στο σπίτι της μητέρας της, όπου γυρίζεται μια ταινία, και ανακατεμένες με τους κομπάρσους ξανά κλέβουν ένα αυτοκίνητο εποχής για να ψάξουν τους θετούς γονείς του γιου της Donatella, που δεν την γνωρίζει. Για άλλη μια φορά περιπλανώνται, ξαναβρίσκονται στο Viareggio να εκμυστηρεύονται τους καημούς τους, όπου η Beatrice ξανασυλλαμβάνεται, ενώ η Donatella το σκάει πάλι για να βρεθεί την επόμενη μέρα με τον γιο της και την ανάδοχη οικογένεια στην παραλία, καταφέρνοντας τελικά να έρθει σε επαφή μαζί του και ξαναμπαίνει στο ίδρυμα.

ΔΕΥΤΕΡΑ 31 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

Είμαι ο έρωτας/ Io Sono L’ Amore

Σκηνοθεσία/σενάριο: Luca Guadagnino

Παραγωγή: Mikado, RAI – 2009, 110’

Πρωταγωνιστούν: Tilda Swinton Edoardo Gabriellini Pippo Delbono Flavio Parenti Alba Rohrwacher

Η εύπορη οικογένεια Recchi της ενδοχώρας του Μιλάνου αποτελείται από τον Tancredi, ισχυρό στέλεχος της υψηλής αστικής βιομηχανικής τάξης της Λομβαρδίας, από την Emma, την “ξένη” και ψυχρή σύζυγο που επαγρυπνά στοργικά στην επισφαλή ευτυχία τους, και από τα παιδιά Edoardo, Elisabetta, Gianluca. Με τις αστικές συνήθειες και τις κοινωνικές συμβάσεις, με τις ανέσεις και τις υποκρισίες, φθείρονται οι ιστορίες των διαφόρων μελών της οικογένειας, απασχολημένων με τις υποθέσεις της οικογενειακής επιχείρησης και με τους ρόλους που απαιτεί η θέση τους. Παρόμοιος με τον πατέρα για την κυνικότητα και τον πραγματισμό, ο Gianluca διαφέρει από τα αδέλφια του, ευαίσθητα και ιδεαλιστές σαν την Emma. Ο Edoardo, ο πρωτότοκος ευνοούμενος του παππού και της μαμάς, συγκληρονόμος με τον πατέρα στην διαχείριση της οικογενειακής επιχείρησης, απεναντίας δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του, ασχολούμενος με ένα εξοχικό εστιατόριο συνεταιρικά με τον Antonio, ένα νεαρό ταλαντούχο σεφ χαμηλού κοινωνικού υπόβαθρου. Η πρώτη ρωγμή στον οικογενειακό καθωσπρεπισμό έρχεται από την Elisabetta, που ομολογεί στην μητέρα την ομοφυλοφιλία της μετά από την τυχαία ανακάλυψη μιας ένδειξης. Αλλά την πραγματική χαριστική βολή σ’ αυτήν την συμβατική δομή της οικογένειας έρχεται από την Emma, η οποία βρίσκει παρηγοριά και έρωτα στην αγκαλιά του νεαρού μάγειρα, του αποκαλύπτει το παρελθόν της και πως ο Tancredi υπήρξε ο Πυγμαλίων της, αλλάζοντας της μέχρι και το όνομα. Η ζωή της Emma, παίρνει μια αποφασιστική στροφή με το τραγικό τέλος του Edoardo, μετά την ανακάλυψη του της μοιχείας της μητέρας που τον αναστατώνει θεωρώντας τη ταυτόχρονα και προδοσία από τον φίλο.

Elladiko