Η εφημερίδα «Ημερησία» αυτή τα φορά στα φύλλα της φιλοξενεί ένα success story από την Καλαμάτα.

Η αρθρογράφος Βάσω Μιχοπούλου μας ξεναγεί στον κόσμο της Agrexpo, της εταιρίας που ανήκει στην οικογένεια Γκούμα και εδώ και μισό αιώνα στοιχηματίζει να κάνει γνωστή τη Μεσσηνία σε ολόκληρο τον κόσμο, μέσω των προϊόντων της.

«Πατάτες, ξερά σύκα, ελιές, καρπούζια, και πλέον ελαιόλαδο αποτελούν τον βασικό πυρήνα των εξαγωγών της. Δεν θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε ότι πρωτοπορεί στον τομέα της πατάτας και των σύκων και κατέχει περίοπτη θέση στη διεθνή αγορά την τελευταία 20ετία. Περισσότεροι από 4.000 τόνους πατάτας, 1.000 τόνους σύκα και 3.000 τόνους καρπούζια (αναλόγως τη χρονιά) φεύγουν κάθε χρόνο για τις αγορές της Αμερικής, της Αυστραλίας, της Ασίας (Κίνα), της Αιγύπτου και της κεντρικής Ευρώπης. Πάνω από δέκα κοντέινερ με μεσσηνιακό λάδι και σύκα φορτώνονται ειδικά για τις αγορές της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης (Γερμανία, Αυστρία, Ουγγαρία, Πολωνία, Σλοβακία, Τσεχία, κ.α)», μας αναφέρει η αρθρογράφος.

Βλέποντας κάποιος την ετικέτα με την επωνυμία «FARIS» πάνω σε μπουκάλια με τυποποιημένο ελαιόλαδο, το μυαλό του ταξιδεύει συνειρμικά στη Μεσσηνία, αφού ο Φάρις, ο γιός του Ερμή και της Δαναΐδας ήταν ο ιδρυτής της πόλης Φαραί δηλαδή της σημερινής Καλαμάτας. Όμως το ελαιόλαδο «FARIS» ( προϊόν ΠΟΠ Καλαμάτας) αποτελεί και το νεότερο εξαγωγικό προϊόν της εταιρίας Agrexpo.

Ποια είναι η ιστορία της «Agrexpo»;

«Η Agrexpo έχει και μια ενδιαφέρουσα διαχρονική δραστηριότητα που ξεκινά στις αρχές της δεκαετίας του ΄60 όταν ο πατέρας μου Παναγιώτης Γκούμας επιχειρεί να διακινήσει αγροτικά προϊόντα από την ευρύτερη περιοχή της Καλαμάτας και της Μεσσήνης προς τις κεντρικές λαχαναγορές Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Και το καταφέρνει», περιγράφει ο διευθύνων σύμβουλος Γεώργιος Γκούμας , ο οποίος πήγε στη Διεθνή έκθεση Summer Fancy Food Show 2014 στην Νέα Υόρκη, όπου η εταιρεία είχε το δικό της περίπτερο.

Από πολύ νωρίς ο διορατικός Παναγιώτης Γκούμας αντιλαμβάνεται ότι η συσκευασία και η τυποποίηση των προϊόντων θα δημιουργούσε ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα καθώς τα προϊόντα θα διατηρούσαν την ποιότητά τους. Έτσι, δέκα χρόνια αργότερα γύρω στο 1970, με μια προοδευτική κίνηση τυποποιεί την πατάτα και στη συνέχεια και άλλα αγροτικά προϊόντα σε συσκευαστήρια της εταιρείας σε Καλαμάτα, Αμαλιάδα και Ορεστιάδα. Ακολουθεί συνεργασία με την ΑΓΡΕΞ, κρατικό φορέα που προωθεί τις εξαγωγές, με σκοπό τη διακίνηση των προϊόντων προς την Βόρεια Ελλάδα, αλλά και την εξαγωγή τους προς τις αγορές της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης. Στα μέσα της δεκαετίας του ’70 τα προϊόντα της εταιρείας «παίρνουν διαβατήριο» για τις ευρωπαϊκές αγορές. Σε μια περίοδο που η λέξη «εξωστρέφεια» ήταν σχεδόν άγνωστη ακόμη και σε μεγάλους επιχειρηματίες, ο γιος μιας αγροτικής οικογένειας, απόφοιτος εξατάξιου γυμνασίου, τολμά να κάνει ένα σπουδαίο βήμα. Προφανώς ήταν πολύ σίγουρος για την ποιότητα των προϊόντων του και γνώριζε ότι μπορούν να «σταθούν» επάξια σε πιο απαιτητικές αγορές. Στις αρχές του 1980 η εταιρεία καταλαμβάνει περίοπτη θέση στον τομέα των εξαγωγών με βάση την αγορά της Γερμανίας και γίνεται υπολογίσιμος εμπορικός παράγοντας στην Ελλάδα.

Σύντομα η Agrexpo περνά στα χέρια της επόμενης γενιάς και επεκτείνεται. Τα παιδιά του Παναγιώτη Γκούμα, Γιώργος και Ευτυχία αναλαμβάνουν τα ηνία της επιχείρησης και αποδεικνύονται άξιοι διάδοχοι. Η εταιρία επεκτείνεται, αναπτύσσεται σταδιακά και απλώνεται σε καινούργιες αγορές με καινοτόμες ιδέες. Ιδέες που γεννιούνται από τα μυαλά του Παναγιώτη και του Δημήτρη Γκούμα, των μελών της τρίτης πλέον γενιάς που εντάσσονται και αυτά σταδιακά σε αυτήν. Του πρώτου με σπουδές στο Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων Πάτρας και του δεύτερου τελειόφοιτου σήμερα στη Διοίκηση Επιχειρήσεων Τροφίμων στο Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ στην Αγγλία.

Σήμερα, ένα από τα «δυνατά σημεία» της εταιρίας είναι η εισαγωγή και εμπορία πατατόσπορου. Αυτή τη στιγμή εκπροσωπεί τρείς από τους μεγαλύτερους και σημαντικότερους Ολλανδικούς οίκους παραγωγής πατατόσπορου και δεν σταματάει εκεί. «Εισάγουμε πατατόσπορους και εργαζόμαστε πάνω σε αυτούς πειραματικά με στόχο να αναπτύξουμε εξαιρετικές ποικιλίες πατάτας, να βελτιώσουμε την ποιότητα και να παραδώσουμε πιστοποιημένης ποιότητας προϊόν στους παραγωγούς μας. Με καλλιέργειες πρώτα σε δικά μας αγροτεμάχια εξετάζουμε τον τρόπο που αντιδρούν οι διάφορες ποικιλίες των σπόρων στα δικά μας εδάφη και με το δικό μας κλίμα και προσπαθούμε να βελτιώσουμε την ποιότητα και να την προσαρμόσουμε στις καλύτερες συνθήκες»,εξηγεί ο μεγαλύτερος εκπρόσωπος της νεότερης γενιάς, Παναγιώτης Γκούμας. Η εταιρία επίσης πρωτοπορεί και καινοτομεί στην ιχνηλασιμότητα ενός προϊόντος, δηλαδή στην ικανότητα παρακολούθησης (track) και προέλευσης (trace) του κατά τη διάρκεια της παραγωγής και διακίνησής του. Πιο αναλυτικά, από μια συγκεκριμένη παρτίδα πρώτης ύλης (σπόρων στην παρούσα περίπτωση) δίνεται η δυνατότητα εντοπισμού όλων των παρτίδων των τελικών προϊόντων που παράχθηκαν και περιέχουν τη συγκεκριμένη πρώτη ύλη.

Σήμερα η Agrexpo αποτελεί μία, αν όχι τη μεγαλύτερη, από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές εταιρείες της Πελοποννήσου και απασχολεί ανάλογα με τις εποχικές ανάγκες περίπου 140 άτομα που προέρχονται αποκλειστικά από την τοπική κοινωνία. Η συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα, αλλά και σε διεθνείς εκθέσεις αποτελούν στοιχείο εγγύησης για τα προϊόντα που διαθέτει. «Στα πλαίσια της συνεχούς προώθησης των προϊόντων μας στις αγορές του εξωτερικού, συμμετέχουμε σε τουλάχιστον 5-6 διεθνείς εκθέσεις το χρόνο», συμπληρώνει ο Παναγιώτης Γκούμας.

Ανήκει δε, στις ελληνικές επιχειρήσεις που εντάχθηκαν πρόσφατα στο «Θεσμό του Εγκεκριμένου Εμπόρου» (πρόκειται για την εφαρμογή του νέου συστήματος ελέγχων για τον περιορισμό των εμποδίων της επιχειρηματικότητας, την ενδυνάμωση της εξωστρέφειας της εμπορίας των αγροτικών προϊόντων και την επιβράβευση των επιχειρήσεων που λειτουργούν με γνώμονα την εμπορία ποιοτικών, ασφαλών και ανταγωνιστικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές) και μάλιστα η πρώτη που έκανε αίτηση εγγραφής στο μητρώο του.

Με «όχημα» την Agrexpo τα προϊόντα της μεσσηνιακής γης ταξιδεύουν ανά τον κόσμο, ωστόσο ο Παναγιώτης Γκούμας δε διστάζει να εκφράσει το παράπονό του για το ότι το όνομα “Καλαμάτα” στον τομέα του ελαιολάδου δεν έχει προστατευτεί όπως θα έπρεπε. “Είναι πραγματικά κρίμα την υπεραξία να μην την παίρνει η Ελλάδα και ιδιαίτερα η δική μας περιοχή που τη δικαιούται. Δυστυχώς υπάρχουν χώρες στο εξωτερικό που όταν ακούν τη λέξη λάδι, το μυαλό τους πηγαίνει πρώτα στην Ιταλία και την Ισπανία και μετά στη χώρα μας».

Πηγή: www.imerisia.gr

Μεσσηνία χωρίς αδέσποτα