Μια πρόσφατη κουβέντα με μια φίλη εκπαιδευτικό, με κεντρικό θέμα συζήτησης μας το άγχος των παιδιών κατά την περίοδο των εξετάσεων και το τί θα μπορούσαν να κάνουν οι γονείς για να τα στηρίξουν όταν η απόδοση τους δεν είναι ικανοποιητική, στάθηκε αφορμή για τις παρακάτω προτάσεις:

  • Πλησιάστε το παιδί σας και αναφέρετε σε αυτό τους όποιους προβληματισμούς έχετε σε σχέση με την πρόοδο του στο σχολείο. Όταν συζητήσετε μαζί του είναι πολύ σημαντικό να μη νιώσει ότι είστε εκεί για να το κρίνετε αλλά ότι είστε εκεί για να το κατανοήσετε και να μοιραστείτε τις σκέψεις σας.

Χρειάζεται ο τρόπος και ο τόνος σας, λοιπόν, να είναι ήρεμος και να δώσετε τον απαραίτητο χρόνο στο παιδί σας για να απαντήσει. Το πιο σημαντικό για το ίδιο είναι να νιώσει ότι πάνω από όλα νοιάζεστε πρώτα για τα δικά του συναισθήματα και σε δεύτερο χρόνο για τις σχολικές του επιδόσεις.

  • Όταν το βλέπετε να στεναχωριέται πολύ για τους βαθμούς που πήρε σε κάποιο διαγώνισμα στο σχολείο είναι βασικό να το βοηθήσετε να κατανοήσει ότι η ζωή δεν τελειώνει σε ένα διαγώνισμα ή σε έναν βαθμό. Το θέμα δεν είναι να μην πέσει «κάτω» ποτέ, το θέμα είναι να μάθει να ξανασηκώνεται και να συνεχίζει παρακάτω.
  • Εξετάστε τη δικιά σας στάση απέναντι στην αποτυχία. Είστε αυστηρός/αυστηρή με τον εαυτό σας; Τί πρότυπο δίνετε στο παιδί σας όσον αφορά τη διαχείριση άγχους; Πώς ερμηνεύετε μια «χαμηλή» επίδοση του εαυτού σας ή κάποιου άλλου; Τί ακούει το παιδί σας να λέτε; Μην ξεχνάτε ότι αρχικά μέσα από εσάς φτιάχνει το αξιακό του σύστημα. Μέσα από το πώς κρίνετε εσείς μαθαίνει να κρίνει τον εαυτό του και τον κόσμο.
  • Ύστερα από όλα αυτά εξετάστε τους λόγους με τους όποιους μπορείτε να το βοηθήσετε να καλυτερεύσει τους βαθμούς του στο σχολείο. Μιλήστε με τον δάσκαλό του ή τους καθηγητές του για την επίδοση του στο σχολείο και την εικόνα του μέσα και έξω από την τάξη.

Ίσως εκείνοι να έχουν προσέξει κάτι που εσείς δεν έχετε. Ίσως να έχουν μια ιδέα για το τί θα μπορούσε να κάνει για να καλυτερεύσει τους βαθμούς του στο σχολείο. Μιλήστε και με άλλους γονείς. Πώς τα πάνε τα παιδιά τους στα συγκεκριμένα μαθήματα που το δικό σας παιδί δυσκολεύεται; Τί κάνουν τα δικά τους παιδιά διαφορετικά;

  • Αν χρειαστεί δείτε πώς θα μπορούσατε να του προσφέρετε επιπλέον βοήθεια στο διάβασμα του. Θα μπορούσατε να ασχοληθείτε ως γονιός παραπάνω στο να το βοηθήσετε στη μελέτη του; Ίσως του ενδυναμώσετε το κίνητρο να διαβάσει μέσα από την ανταμοιβή συγκεκριμένων στόχων που θα πιάσει και που θα θέσετε μαζί.

Θα μπορούσατε επίσης να το γράψετε σε κάποια εξωσχολική δραστηριότητα που θα βοηθούσε ενδεχομένως στο να αναπτύξει την αυτοπεποίθηση και τη δημιουργικότητα του. Ή ακόμα και να λάβει μεγαλύτερη εξωσχολική βοήθεια στα μαθήματα του από κάποια ιδιαίτερα μαθήματα που θα κάνει ή τη συμμετοχή σε κάποια τάξη φροντιστηρίου.

Και τέλος μια σκέψη….

Το σημαντικότερο μάθημα που μπορεί να δοθεί σε ένα παιδί είναι να μάθει να αποδέχεται τον εαυτό του. Μόνο έχοντας χτίσει υψηλή αυτοεκτίμηση θα μπορέσει να συνεχίσει να προσπαθεί για το καλύτερο στη ζωή του ανεξαρτήτως συνθηκών. Είναι απίθανο κανείς μας ποτέ να μη γευθεί μια μορφή αποτυχίας.

Το θέμα είναι να μάθει το παιδί αλλά και ο ενήλικας να μην ταυτίζεται με αυτή και να μπορεί να διατηρεί μια καλή εικόνα για τον εαυτό του ακόμα και όταν τα πράγματα γύρω του δυσκολεύουν. Το καλύτερο εφόδιο που μπορεί να έχει ένα παιδί από το σπίτι του είναι η ικανότητα να πιστεύει στο εαυτό του και να μπορέσει να νιώσει βαθιά μέσα του ότι αγαπιέται άνευ όρων για αυτό που είναι και όχι για αυτό που οι άλλοι περιμένουν από το ίδιο να γίνει.

Ελλαδικό
Χαριέττα Λιακάκη
Η Χαριέττα Λιακάκη είναι ψυχολόγος με σπουδές στη Μεγάλη Βρετανία και μάστερ επιστημών (MSc) στη Συμβουλευτική Ψυχολογία. Έχει κάνει επιπλέον μετεκπαίδευση στην προσέγγιση ψυχοθεραπείας Γκεσταλτ και είναι ειδικευμένη στις θεραπείες ψυχικού τραύματος EMDR, Brainspotting και CRM. Στην Καλαμάτα διατηρεί ιδιωτικό γραφείο. Άρθρα της στο Kalamata IN δημοσιεύονται κάθε δεύτερη Δευτέρα.