Δρόμοι της Καλαμάτας που τους διασχίζουμε καθημερινά. Έχουμε αναρωτηθεί πότε όμως που οφείλουν το όνομα τους; Σε αυτή τη σειρά δημοσιεύσεων θα επιχειρήσουμε να αποτυπώσουμε σε μεγάλο ποσοστό τον χάρτη των οδών της πόλης, ερμηνεύοντας τα ονόματα τους, τα οποία σε κάποιες περιπτώσεις είναι εύκολο και σαφές να εξηγηθούν αλλά σε άλλες είναι ιδιαίτερα δύσκολη και μπερδεμένη η ερμηνεία τους.

Ακόμη και σε επίσημα έγγραφα του Δήμου δεν διευκρινίζεται επακριβώς η προέλευση της ονοματοδοσίας ορισμένων δρόμων. Επίσης, ορισμένοι δρόμοι έχουν αλλάξει όνομα στο πέρασμα του χρόνου, κάτι το οποίο παραμένει άγνωστο στους περισσότερους από εμάς. Τέλος, είναι σύνηθες το φαινόμενο ένας δρόμος να έχει ένα όνομα το οποίο να παραπέμπει σε πολλά πρόσωπα ή γεγονότα, ως αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλαπλές ερμηνείες για την ονοματοδοσία του.

Παρακάτω θα μιλήσουμε για την οδό Κοραή. Ακολουθεί, λοιπόν, η προέλευση του ονόματος του εν λόγω δρόμου:

Αφιερωμένη στον δάσκαλο του γένους, μεγάλος Έλληνας φιλόλογος, ηθικολόγος, γιατρός και γνώστης του ελληνικού πολιτισμού. Γεννήθηκε στη Σμύρνη, την 27η Απριλίου 1748 και απεβίωσε στο Παρίσι, την 6η Απριλίου 1833.

Τελειώνοντας τις σπουδές του στην “Ευαγγελική σχολή”, θα ασχοληθεί με το εμπόριο. Όταν όμως στάλθηκε από τον πατέρα του στην Ολλανδία για να επεκτείνουν τις εμπορικές τους δραστηριότητες, είδε τον ευρωπαϊκό πολιτισμό και τότε κατάλαβε ότι το εμπόριο, δεν ταιριάζει στις πνευματικές του κλίσεις.

Το 1788 τον βρίσκει στο Παρίσι, να εξασκεί το επάγγελμα του Ιατρού. Ξεσπώντας ή Γαλλική επανάσταση μετά από ένα χρόνο θα γίνει αφορμή να γνωριστεί με πολλούς επαναστάτες και φιλελεύθερους όπως ο μετέπειτα πρόεδρος των ΗΠΑ Τόμας Τζέφερσον. Οι ιδέες για την ελευθερία, όπως τις διατύπωναν ο Βολταίρος, ο Ζαν Ζακ Ρουσσώ, ο Μοντεσκιέ θα συνεπάρουν τόσο πολύ τον Κοραή, που ο ζήλος του για την ελευθερία της Ελλάδας είναι απερίγραπτος.

Το πιστεύω του είναι, ότι ο πιο σίγουρος δρόμος προς την ελευθερία, είναι ο φωτισμός του γένους. Γι αυτό θα αρχίσει να εκδίδει ανώνυμα πατριωτικά φυλλάδια όπως “Άσμα πολεμιστήριων, Σάλπισμα πολεμιστήριων” κλπ. Επίσης με συγγράμματα του, απαντά σε κατηγορίες πολλών μισελλήνων, ανά την Ευρώπη. Η θέση του για την Ελληνική επανάσταση, ήταν ότι έπρεπε να γίνει μετά από 30 χρόνια δηλαδή γύρω στο 1850, για τον λόγο, πρώτα ο λαός να διαφωτιστεί με της Ευρωπαϊκές ιδέες και μετά να επαναστατήσει και όχι να αντικατασταθούν οι Τούρκοι από χριστιανοὺς τουρκίζοντας (κοτζαμπάσηδες, ιερωμένους και Φαναριώτες).

Όσο για την θέση του στο πρόσωπο του Καποδίστρια ήταν, στην αρχή να τάσσεται υπέρ του, αλλά όταν αργότερα έγινε πιο συγκεντρωτικός στις εξουσίες του, τότε τον αντιπολιτεύθηκε με οξύτητα και ευχόταν την ανατροπή του. Όταν απεβίωσε τάφηκε στο κοιμητήριο του Μονπαρνάς.

Σήμερα διατηρείται ακόμη ο τάφος του Κοραή στο νεκροταφείο αυτό. Στη βάση είναι χαραγμένη η επιγραφή που είχε συντάξει ο ίδιος.

“Ἀδαμάντιος Κοραῆς, Χίος, Ὑπὸ ξένην μὲν ἴσα δὲ τῇ φυσάσῃ μ’ Ἑλλάδι πεφιλημένην γῆν
τῶν Παρισίων κεῖμαι”

Η ονοματοθεσία ορίζεται με την απόφαση 458/1939 του Δήμου.

Δείτε τον δρόμο στον χάρτη

Ευχαριστούμε τον Βασίλη Χρυσαΐδη για τις πληροφορίες.

Δείτε επίσης:

Ελλαδικό